Sabour

Nizar

Urodził się w syryjskiej Lattakii w 1958 roku. W 1981 roku ukończył Wydział Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu w Damaszku

_5654256.png
_5654255.png

Inspiracja dziedzictwem kulturowym regionu znajduje śmiały wyraz w jego sztuce. Zawsze jednak ten przepływ impulsów twórczych ukazuje za pomocą wskazówek, kodu symboli mniej za pomocą bezpośrednich przedstawień. 

W jego twórczości głośno wybrzmiewają echa duchowej tożsamości narodu syryjskiego trapionego zwłaszcza w ostatnich dziesięcioleciach licznymi bolączkami i pożogą wojny. Tę duchowość artysta wyraża poprzez odniesienia do dziedzictwa materialnego i niematerialnego, miejsc kultu i uznawanych za szczególne w skali światowej. Nizar Sabour regularnie podejmował tematykę miast Bliskiego Wschodu w swoich projektach. Stworzył syntetyczny obraz miasta wschodniego bez konkretnych odniesień geograficznych. Obraz silnie zakodowany w historii i umysłowości ludzkiej.

Sabour-Malula.-2014-100x150-@.png
maaloula-syria.png

fot. by Justin Ames   |   thevelvetrocket.com

Maaloula

W ostatnich latach jego prace wykazują silne korelacje z historycznymi i religijnymi miejscami w Syrii, gdzie ekstremiści wkroczyli do miast i splądrowali kulturę. 

Od 2014 roku, po ataku na dystrykt Qalamoun z jego zabytkowymi miastami, Sabour stworzył serię Qalamoun. W swoich artystycznych studiach wiele miejsca poświęcił położonemu ok. 50 km od Damaszku miastu Malula, w którym do dziś mówi się językiem aramejskim (język Chrystusa). 

Pieczęć.png
Pieczęć.png
Pieczęć.png
Pieczęć.png
Pieczęć.png
Pieczęć.png
Pieczęć.png

Z niemal monochromatyczną paletą oraz surowością w swym ogólnym całokształcie. Szersze ujęcia z miniatorską precyzją oddają charakterystyczne ukształtowanie terenu miasta i architekturę zręcznie wkomponowaną w ten krajobraz przestrzenny. To miejsce uświęcone wielowiekową tradycją, historią obfitującą w zaskakujące wydarzenia. Malowniczo położona w skalnym wąwozie Malula prezentuje się w nich w pełnej okazałości. Kilka lat temu miasto to stało się świadkiem plądrowania i palenia kościołów oraz starych ikon przez walczące ze sobą siły.

4
4

press to zoom
3
3

press to zoom
2
2

press to zoom
4
4

press to zoom
1/4
1
1

press to zoom
2
2

press to zoom
3
3

press to zoom
1
1

press to zoom
1/4

Jeden z wymalowanych w latach 2016-2017 obrazów poświęconych Maluli różni się od pozostałych. Cechuje go większa dekoracyjność, maestria w kształtowaniu kompozycji, szersza paleta zastosowanych kolorów mieniących się na jego powierzchni niczym wielobarwna mozaika. Uwagę zwracają w nim ikony i postacie religijne, stanowiące lokalne dziedzictwo kulturowe, umieszczone w ramie tworzą tarczę ochronną wokół miasta. Oby już nigdy nie zaznało okrucieństw wojny. 

Sabour - Malula 160x230.jpg

2014  |  olej na płótnie  |  160 x 230 cm

Maaloula

Silne więzy łączą go z krajem ojczystym, jego tradycjami, kulturą i religią skłoniły go do wypracowania osobistego języka plastycznej wypowiedzi. Aby podkreślić te emocjonalne związki artysta zerwał z zasadą praktykowania iluzji rzeczywistości kierując się w tym względzie starochrześcijańską tradycją. Do swoich prac wdrożył umiarkowaną perspektywę, tworząc przestrzeń między płaskością a kontrolowaną głębią. Linearyzm i płaskość jego prac kieruje wzrok i uwagę widza na jednolitą płaszczyznę, jeden wymiar, na wzór starodawnych rękopisów oraz ikon. W ten sposób Sabour wyniósł swoje miasto i umieścił je w sferze sacrum. Tak zaangażowany podjął także eksperymenty z techniką, wykazującą ścisłą łączność z ziemią ojczystą. Poprzez stosowanie domieszek z naturalnych materiałów: lokalnych gleb, popiołu i wytłoków z oliwek, zaczął wzmacniać swoje kompozycje barwami ziemi i zdecydowanym ładunkiem ekspresji. 

Nizar Sabour.png

Nizar Sabour urodził się w Latakii, a obecnie mieszka i pracuje w Damaszku i Moskwie. Doktoryzował się z filozofii sztuki na Akademii Strugunowa w Moskwie. W latach 2011-2013 był Dziekanem Wydziału Sztuki i Nauki, oraz Kierownikiem Katedry Projektowania Graficznego na Międzynarodowym Uniwersytecie Nauki i Techniki w Damaszku. W latach 2005-2008 – Kierownikiem Katedry Malarstwa i Fotografii na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Damaszku. Jest członkiem zarządu Syryjskiej Unii Sztuk Wizualnych.

PRACE DOSTĘPNE W GALERII

WIĘCEJ PRZECZYTASZ NA NASZYM BLOGU!

3 Shahda Edward.png
Carmen-Tarcha-5-white.gif

STRONA GŁÓWNA

POZOSTALI ARTYŚCI